Vandaag verder naar Oostende. De afstand is nog geen 10 mijl. Op de genua voor de wind en stroom mee, legden we deze afstand binnen twee uur af.
Bij aankomst bleek de Royal Yacht Club Oostende helemaal leeg te zijn, omdat ze wilden baggeren. Had ik Anton tevergeefs nerveus gemaakt om balancerend op het zwemplateau een lijn door een drijvende boei te halen.
|
even een paar meter omhoog |
We moesten verder de sluis in naar het Mercator dok, midden in het centrum. Het was laag water, dus we keken omhoog naar 6 meter hoge vieze begroeide muren. Hier aan een bolder vastmaken lukte niet. Twee boten die voor ons de sluis ingingen, gingen niet helemaal voorin aan stuurboord aanleggen, zodat wij toch aan bakboord moesten aanleggen. Eerst nog even de stootwillen omhoog en dan aan de windkant proberen zo dicht mogelijk bij de muur te stoppen en uitleggen dat de landvast met een lus om een van boven naar beneden gespannen lijn te halen. Vervolgens eerst maar snel de korte broek aan, want het werd warm, en niet alleen door alle toeschouwers die van boven onze capriolen bekeken.
De havenmeester had alle tijd om aan ieder schip de afmeting te vragen en een box toe te wijzen. Na de sluis eerste door een brug, weer aanleggen en vervolgens door de volgende brug. Op deze manier konden de auto's toch steeds van 1 brug gebruik maken.
Vervolgens in het zonnetje genoten van het aanmeerborreltje.
Dag Gerard, ik volg je vanaf de start. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Soms is Umata op AIS te volgen (zoals de route door het kanaal vanuit Middelburg). Hoe is het met de stromingen onder de kust? Ga je nog reisfoto's plaatsen? .-Groet, Fred
BeantwoordenVerwijderenGerard en Anton,
BeantwoordenVerwijderenJullie doen het dus echt op jullie gemak.
Wij zijn dinsdagmiddag uit Oostende vertrokken en via Southampton en Guernsey zeilen wij nu op Brest aan, wij ronden nu bijna het eiland Ile D'Ouessant.
Goede vaart verder
Henk