Om 06:00 ging de wekker, om met licht te kunnen vertrekken.
Eerst nog de laatste windsterkte en golfhoogte bekeken op Passage Weather. Vandaag
was er eerst nog wel swell, maar dit zou na een paar uur afnemen. Er was wel 10
tot 15 knopen zeer ruime wind. Op zondag was er minder swell, maar dan zouden
we de tweede dag wind tegen krijgen en ook nog tegen de stroom. Dus om 07:00
uur toch maar vertrokken.
De eerste uren kwam er inderdaad forse golfslag schuin van achteren, maar ook nog 20 tot 25 knopen wind uit een iets andere richting. De autopilot kon het goed aan, maar het roer stootte en kreunde af en toe luid. Maar wat WD40 op het bovenste lager gespoten. Het kreunen verdween, het stoten bleef. Wellicht toch de lagers laten vervangen deze winter. Rond de middag nam de wind gelukkig af en een uur of twee later waren de golven rustiger.
Onderweg vrij weinig scheepvaart gezien. Tegen zonsondergang
kwam achter ons een gigantisch containerschip aan. Hij ging 2 mijl achter ons voorbij.
Vlak voor het licht worden kwamen er allerlei vissers tevoorschijn. Sommige grotere boten met AIS, maar ook een aantal kleine snelle bootjes met alleen een knipperlicht uit de Chinese winkel die af en toe knipperden.
zonsopkomst met een paar wolkjes |
voor het effect op de foto's |
Om 14:00 uur lagen we afgemeerd met 166 nauticalmijl op de klok.
foto's volgen
Het stoten van het roer was bij mij dat ik de grote schijf van boven aan moest draaien.
BeantwoordenVerwijderenNadat ik het roer opgetild had via een lijn onder het roer. Fred van de Kosien