donderdag 24 augustus 2017

Saint-Quentin – Port du Vieux Bras de Vendhuile donderdag 24 augustus 2017


De eerste 5 sluizen gingen vandaag nog omhoog. Na 10 km kregen we een tunnel van 1 km. We konden zien dat er aan het einde van de tunnel een spits voor ons was. Na de tunnel was het nog 7 km achter deze spits aan dobberen, tot we om 11:30 bij de volgende tunnel waren. Aangelegd achter de spits. We moeten nu wachten tot om 14:30 een treintje wordt gevormd om door de tunnel van 5670 meter gesleept te worden.






zie de ketting
De bouw van de tunnel is nog door Napoleon gestart. Eerst werden de boten er door 7 man door heen gesleept. Dit duurde 10 tot 12 uur. Nu gaat het met een elektrische sleepboot  met een sterke lier, die zich overeen ketting die op de bodem ligt heen trekt. Met de eigen motor mag niet, omdat er geen ventilatie in deze tunnel is aangebracht. Op basis van afnemend gewicht wordt de sleep samengesteld. Eerst de sleper, dan een Peniche en dan wij.
We krijgen nog een factuur thuisgestuurd om 22 euro over te maken.


Plaquette start bouw 1805
Start








Om 14:40 vertrokken we. Gek dat je vaart zonder motor. Je kan dus ook niet remmen. Wel steeds alert blijven, want je moet wel sturen. De Peniche startte af en toe stiekem zijn motor om bij te sturen. Dat lukte ons met boegschroef en het stuur.




Om 16:30 kwamen we uit de tunnel en gooide de Peniche onze lijn los. Deze zat verbonden met beide trossen op de voorkikkers.
Weer een ervaring rijker!
Na 2 km kwam een aanlegplaats in een zijtak. Hier hebben we de nacht doorgebracht. Totaal 26 km vandaag, 5 sluizen en 2 tunnels.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten