Kroatië charter met zoons/vrienden augustus 2011 met
een Jeanneau Sun Odyssey (40ft)
Murter– Telascica baai – Veli Rat – Brgulje – Brbinje – Pristanisce – Murter (7 dagen)
Murter– Telascica baai – Veli Rat – Brgulje – Brbinje – Pristanisce – Murter (7 dagen)
Dag 1: Aankomst Murter (13-8-2011)
Marina Hramina in Murter, op het eiland Murter, ligt halverwege
Zadar en Split. We zijn er in 2 dagen naar toe gereden, overnacht in Spital en
Bibinje, daar Bert ontmoet. Hij kwam op de motor. Gerard voegde zich zaterdag
bij ons. Hij was al een week in Sukosan, waar hij tijdens een flottielje les had
gegeven aan een Vlaams gezin. De afstand van Groningen naar Murter bedraagt ca.
1700km. De eerste dag stond in het teken van: regelen papieren, vaarvergunning,
check-in en boodschappen doen. We hebben ’s avonds op het pleintje van Murter
buiten gegeten en later op de avond ‘genoten’ van optredens van plaatselijke
talenten.
Dag 2: Murter-Telascica
baai (Krusevica) op Dugi Otok, (14-8-2011) 30 mijl
De eerste dag zijn we om 11 uur vertrokken, richting Goran, we hadden
een boei bij hem gereserveerd. Het restaurant ligt in de diepe Telascicabaai,
aan de zuidkant van Dugi Otok. Hier arriveerden we om 17.30uur. We hebben flink
moeten kruisen. Wat schetst onze verbazing: de boei was al ingepikt door een
Italiaan met z’n strijkijzer en Goran stond te zwaaien op zijn terras. Jammer,
we zijn voor anker gegaan. Er deed zich nog een akkefietje voor; een boei kwam
vrij en twee jachten stoven er met veel lawaai heen, maar ja, er was maar
plaats voor een. Met de bijboot zijn we naar de kant gevaren, heerlijk en veel
vis gegeten. Het weer was zonnig, in de morgen 270C , baro 1009 en
in de avond 300C ,
baro 1010
Dag 3: Telascica baai –
Veli Rat (Sakarun), (15-8-2011) 27
mijl
Vandaag zijn we buitenom naar het noorden gevaren, naar de
baai Sakarun, het noord-westelijk puntje van Dugi Otok; vertrek om 10.00uur,
aankomst 16.00uur. We hebben alles op de motor gedaan wegens gebrek aan wind.
Alle boeien waren in eerste instantie bezet, waardoor we het anker maar weer
lieten zakken. Er vielen weer een paar grote strijkijzers te bewonderen. Nadat
een van de dagjesmensen zijn boei verliet, hebben wij hier aangehaakt, er werd
voor de nacht harde wind voorspeld. De bijboot lieten we weer in het water zakken,
op zoek naar een restaurantje, helaas, er was alleen een dagvoorziening. Dan
maar zelf koken, had niet op vijf mannen gerekend met hun eetlust, dus er was
wel erg weinig. Het weer was zonnig, in
de morgen 250C ,
baro 1010 en in de avond 330C ,
baro 1012
Dag 4: Veli Rat
(Sakarun) – wrak – Brgulje, (16-8-2011) 10 mijl
Dag 5: Brgulje - Brbinj, (17-8-2011)
Met een zwakke NW
wind zijn we alleen op de genua vertrokken naar Brbinj, aan de oostkant van
Dugi Otok. Het doel was de baai aan de zuidkant van het plaatsje. Onderweg de
nodige motorboten gezien, die verkasten bij voorkeur in de morgen, wanneer er
nog geen wind is; we zagen zelfs een goudkleurig exemplaar! In deze baai lig je
behoorlijk dicht op elkaar, vandaar, dat je zowel aan een boei als aan een lijn
naar de wal ligt. Deze lijn is ook bevestigd aan de boei, zodat je goed moet opletten
deze niet in de schroef te krijgen. We hebben zelf gekookt. En na afloop zijn
Dylan en Anton op onderzoek uitgegaan. De bijboot werd aan de wal vastgelegd om
op de terugweg ook weer aan boord te kunnen komen. Maar ja…daar zag Martin zijn
kans schoon, het bootje werd weer naar de Aphrodite gezwommen! En wij hadden
lol. Wie het laatst lacht…De heren lieten zich niet kisten en kwamen uit een
heel andere hoek dan als wij ze hadden verwacht, aanzwemmen, met hun kleren in
het tonnetje. Het weer was zonnig, in de morgen 270C , baro 1015 en
in de avond 310C ,
baro 1015
Dag 6: Brbinj –
Pristanice (Zut), (18-8-2011) 18
mijl
Met een zwakke NW wind hebben we geprobeerd te vlinderen,
helaas, te weinig wind. Het eerste stuk moest op de motor. Later trok de wind
aan en konden we heerlijk zeilen. Bert kon zelfs met een aardige vaart de baai
van Pristanice inblazen. Gerard had ’s morgens restaurant Bianco gereserveerd
met een boei, en jawel, deze keer lukte het wel. De eigenaar had een bijbootje
met buitenboordmotor aan de boei gelegd. Door de straffe wind duurde het even
voor we beet hadden en moest Anton het water in om de lijn door het oog te
halen. Het eten was weer heerlijk en het uitzicht prachtig. We lagen zo
dichtbij de aanlegsteiger, dat Bert ons roeiend heeft overgevaren. Het weer was
zonnig, in de morgen 290C ,
baro 1015 en in de avond 300C ,
baro 1016
Dag 7: Pristanice
–Murter (19-8-2011) 14 mijl
Het is alweer de laatste dag. We vertrekken op de motor en
nadat de wind is aangetrokken hebben we nog van een fijne laatste zeiltocht
genoten. Onderweg zwom ons ook nog een waterschildpad tegemoet, op weg naar
Goran? We waren op tijd om te tanken, later ontstond een file voor het
tankstation en met een krachtige wind is dat geen pretje. We werden als eerste
in de rij neergelegd, forse dwarse wind, het kostte aardig wat spierballen om
de Aphrodite fatsoenlijk haaks op de kade aan te meren met de mooring. Een
aanmeerbiertje ging er dan ook goed in. En dan is het kijken geblazen, hoe
eenieder het kunstje nadoet. Voor de check-out kwam iemand aan boord met de
vraag of alles naar wens was en of we nog aanmerkingen hadden. Vervolgens gaat
een duiker onder alle boten door. Onze laatste maaltijd gezamenlijk genoten we
bij Rebac, tegenover de ingang van de marina. In de avond zijn we nog even naar
het dorp gelopen voor een pannenkoek en ijs. Het weer was zonnig, in de morgen 260C , baro liep op
van 1016 naar 1017.
Bert en Gerard bleven achter. Bert vertrok een paar dagen later op de motor naar huis en Gerard, niet veel later ook, met de auto. Een schipper klus de week erna ging helaas niet door vanwege ziekte in de familie van het Duitse gezin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten