vrijdag 19 juli 2013

Gijon - Ribadeo

De wekker ging vanmorgen om 04:00 en om 04:50 zijn we vertrokken. Het weer ziet er de komende dagen rustig uit, ook rond de beruchte NW punt van Spanje, kaap Finistere. Omdat we ook nog zeker een extra dag in La Coruna willen blijven dat net voor de kaap ligt, hebben we besloten om twee lange dagtochten te maken.

Vandaag zijn we tot Ribadeo gekomen. Het was 67 mijl en we kwamen om 17:30 aan. Een gedeelte van de dag kon voor de wind met de Genua, maar op een zeker moment viel de wind weg.

traditionele Spaanse zeilboot
Omdat we toch relatief laat aan kwamen en de volgende ochtend weer vroeg wilden vertrekken, besloten we om niet in de marina te gaan liggen, maar in een baai voor anker te gaan. Er was toch weinig wind voorspeld en van de faciliteiten van de behoorlijk dure marina (circa 40 euro per nacht), zouden we toch amper gebruikmaken. Eten en drinken genoeg aan boord om deze dagen door te komen.

Ankeren

Dit was de eerste keer dat we met de Umata geankerd hebben om de nacht door te brengen. Je wilt wel zeker zijn dat je anker goed houdt en daarnaast moet je ook rekening houden met het getij van ongeveer 3 meter. Het water moet niet te diep zijn, want dan heb je te weinig ketting, maar ook niet te ondiep, want dan val je wellicht droog. Verder moet je ook rekening houden met de verwachte windrichting en de stroming. Na de eerste keer ankeren hadden we maar 3 meter over, een beetje te weinig, hoewel het water al wel aan het zakken was. Na de tweede poging hadden we 4,50 onder de kiel over en hadden we 30 meter ketting gebruikt. Vanuit de kuip hadden we een prachtig uitzicht op een strand aan de voet van een hoge klif. Tot 21:00 uur waren er zelfs mensen in het water en de kinderen klauterden wat af.

Nacht

Om 21:30 naar bed, want de wekker stond op 06:30 en we waren al vanaf 04:00 uur in touw.

Om 23:30 werden we wakker van de muziek die over het water vanuit Ribadeo de boot bereikte. Daarnaast lag de boot te schommelen, want er kwam wat golfslag.

Om 01:30 weer allebei wakker van vreemde geluiden. Tegen de voorspelling in, was de wind toch weer toegenomen en kwam precies de baai binnenwaaien. Naast het schommelen begon de Umata af en toe ook aan de ankerketting te trekken. Toch maar even op de ankerwacht-app op de Iphone kijken, maar we lagen nog steeds op dezelfde plek. Al met al een onrustig nachtje.