dinsdag 8 augustus 2017

Auxonne – Canal entre Bourgogne et Champagne km 192 dinsdag 8 augustus 2017

Vanochtend begonnen met het laatste stukje op de Saône, waarna we het Canal entre Bourgogne en Champagne in varen.

Even een paar getallen over aantal sluizen en hoogteverschillen tot nu toe.
Op de Rhône hebben we 328 km afgelegd en 14 sluizen gehad waarmee we 163 meter zijn gestegen. Op de Saône 230 km zijn we met 7 sluizen 19,25 meter omhoog gegaan.  
Al deze sluizen worden bediend en moet je soms delen met grote boten.

Het Canal waar we nu in gaan is 224 km lang met 114 sluizen. Je bent dan meer aan het schutten, dan aan het varen. De sluizen zijn net groot genoeg voor 2 zeilboten en overbruggen meestal een meter of 3 en een half. Daarnaast een paar bruggen en een aantal tunnels, waarvan de langste 5 km is. Aan het begin kregen we een afstandsbediening, want bijna alle  sluizen zijn geautomatiseerd.
Opent met een druk op de knop

Pescador volgt
De procedure bij de sluizen is als volgt.
Circa 200 meter voor de sluis moet je aangeven of je omhoog of naar beneden wil. De sluis staat nog op rood en wordt dan klaar gemaakt om in te varen. Je krijgt dan rood/groen licht. Eventueel eerst het water eruit als hij nog vol is. Dan gaan de deuren langzaam open en krijg je groen licht, eventueel nadat een boot van de andere kant uitgevaren is.
In de sluis kan je de boot vast leggen. Elly klimt dan met de voortros een trapje omhoog en legt deze vast. Daarna loopt ze naar achteren en Gerard gooit de achter tros omhoog, Elly legt hem om een bolder en geeft het einde terug aan Gerard.  Dan loopt ze weer naar voren om haar eigen lijn vast te houden. De Pescador is inmiddels achter ons in gevaren en doet dezelfde handelingen. Als beide boten klaar zijn, druk je een knop in op de afstandsbediening en gaan de achterdeuren dicht, de sluis wordt gevuld, Elly klimt aan boord, de voordeuren gaan open en je kan weer verder. Een tot twee km verder is de volgende sluis en herhaalt het ritueel zich.

Links de monteur, in het midden
de opzichter en aan de slinger de leerling
Om het niet te saai te maken, ontbreekt er soms een trap voor in de sluis en dan weer eens achter in de sluis. Als de afstandsbediening het niet doet, moet je een blauwe stang optillen, waarmee je de vul procedure ook in werking kan zetten. Als dat niet werkt, moet je iemand telefonisch of via een intercom zien te waarschuwen.
Op de rustplek voor de nacht, kwam er
iets verderop nog een bui voorbij






Vandaag  op de Saône nog 18 km en 2 sluizen gedaan.
In het kanaal liefst 32 km en 15 sluizen. Het regende ’s ochtends, waardoor er weinig boten onderweg waren. Na de eerste sluis kwam er een wat grotere  boot van de andere kant. Deze had er voor gezorgd dat al onze sluizen leeg te wachten lagen op ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten